marți, 19 aprilie 2011

Despre premii si primaveri la Iasi...

  M-am imprietenit cu Iasiul in primavara trecuta.S-a prezentat singur,ca un oras fabulos si metafizic, prin Copoul inflorit, imprimavarat de lalele aproape ireale, prin Bojdeuca lui Creanga pe care am indragit-o cu totii fara a clipi, prin ospitalitatea moldoveneasca cu care nu ma intalnisem niciodata, dar mai ales prin dragostea sincera cu care oricare iesean intalnit in strada ne-a vorbit despre acest oras…  Anul acesta am revenit in acest salas binecuvantat ce ne-a primit cu porti  deschise larg, firesc, oras ce poarta urme ale unui trecut literar pe care te invita sa il descoperi, oras ce ne invata  ca in aerul lui respiri cultura, ca e ocrotit de spiritele atator destine desavarsite ce s-au perindat pe  aici: Eminescu, Maiorescu, Negruzzi, Grigore Vieru, Ionel Teodoreanu…lista e lunga, lunga, stralucita!In Sala Pasilor Pierduti de la Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza”, picturile lui Sabin Balasa vorbesc despre sentimente, despre romanism, despre tineretea spiritului…Sub ciresii invesmantati de primavara, in curtea Bojdeucai lui Creanga, ni se spun istorii magice  despre ,,Imparatul Povestilor”din mahalaua Ticaului..Ne reculegem sub cupole divine la Catedrala Mitropoliei ce adaposteste moastele Sf.Parascheva sau la Biserica ,,Trei Ierarhi”, unde a locuit o vreme Eminescu, unde a deprins Creanga tainele meseriei de dascal…In parcul Copou, imbratisam cu sufletul teiul eminescian si asezam o floare langa statuia poetului nepereche…Am ajuns sa iubesc acest colt de tara, unde am trait clipe frumoase, am ras si am plans, m-am lasat rascolita de emotii, dar am cunoscut si gustul prin nimic depasit al izbanzii dobandite prin munca si daruire, prin capacitatea de a face sa functioneze echipa profesor-elev…


In luna aprilie a fiecarui an, se desfasoara la Iasi Olimpiada de Limba, Comunicare si Literatura Romana,,Ionel Teodoreanu” pentru clasele a V-a si a VI-a, Etapa Nationala.Astfel, Iasiul devine in primavara,  vreme de cateva zile, ca de atatea alte ori, capitala spiritualitatii romanesti la nivel de esenta.Sunt  prezenti aici cei mai talentati copii din tara, spirite creative, spirite pasionate de literatura,  de tainele limbii romane, de pastrarea si promovarea acesteia peste ani, poate cei care vor avea curajul sa transforme OK-ul in ,,bine”, Jobul in ,,serviciu”, Shopingul in ,,cumparaturi”, copii care au dovedit deja capacitatea de a fi,,altfel” intr-o societate in care altii stabilesc, din pacate,  valorile(pe care poate, tot ei, olimpicii nationali la limba si literatura romana le pot reorganiza, reierarhiza poate,  in vremuri mai faste). Participarile si premierile copiilor la olimpiadele de limba si literatura romana, imi aduc  fericirea de a observa  ca unii dintre elevii mei semneaza o promisiune frumoasa  cu lectura, cu cititul, cu cartea, promisiune ce a deschis in mintea lor un Drum: iar pentru profesorul de limba si literatura romana nu exista provocare mai fermecata decat aceea de a urmari si de a incerca sa conduca frumos acest Drum oriunde ar fi sa duca el-la Iasi sau pe alt taram al slovelor, al metaforei, al implinirii! 
 P.S.Bravo Andra(2010), bravo Cora(2011)!! 
        .

















3 comentarii:

  1. Splendind,extraordinar de frumos. Va invidiez!
    Flory

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumos.Am fost si eu in noiembrie la Piatra Neamt,dar din pacate nu am reusit sa ajung si la Iasi,dar voi merge din nou la vara si cu siguranta atunci voi merge in orasul pe care imi doresc de mult sa il vad,mai ales acum,dupa ce am citit randurile dumneavoastra si descrierea ,unica!

    RăspundețiȘtergere
  3. VA FELICIT DOAMNA DIRIGINTA PENTRU EFORTUL DUMNEAVOASTRA ASUPRA ELEVILOR CARE AJUNG SA FIE PREMIATI SI CASTIGATORI!FELICITARI CORA SI TIE ANDRA!!!!!
    BYANCA

    RăspundețiȘtergere